De kwaliteitscontrole, de kwaliteitsgarantie en de kwaliteitszekerheid.
Kwaliteitscontrole.
Elk proces heeft nood aan enige vorm van kwaliteitscontrole, hoe miniem dat soms is. Jij bepaalt zelf je kwaliteitsniveau, dat kan een A, B of C kwaliteit zijn, afhankelijk van bijvoorbeeld het gebruikte papier. Bij gebruik van hoogkwalitatief papier kan je makkelijk een A-kwaliteit halen, wat helemaal niet nodig is bij een papier van mindere kwaliteit. Meer nog, de inspanningen die je hiervoor moet leveren zullen nooit tot een beter resultaat leiden.
Daarom is het belangrijk om je gewenste kwaliteitsniveaus op
voorhand vast te leggen. Zo zal je enkel de nodige tijd aan je kwaliteitscontrole spenderen.
Een voorbeeld van een kwaliteitscontrole is het wekelijks visueel interpreteren van een drukvel met referentiebeelden en controlestrips. Dat neemt maximaal 5 minuutjes van je tijd.
Kwaliteitsgarantie
Als je zelf (eenvoudige) grafische eindproducten wil maken, dan wil je dit liefst zo gestroomlijnd mogelijk doen en met een minimum aan inspanningen. Dat bereik je door -al dan niet preventief- kwaliteitscontrole of zogenaamde productiestops in te voeren. Een garantie voor het behalen van de gewenste kwaliteit vergt wat inspanningen, die zich niet enkel richten tot de correcte instellingen op de printer, maar ook tot het aanleveren of aanmaken van de bestanden. Om kwaliteitsgarantie te verzekeren, starten we bij het begin van het verwerkingsproces:
- het bijwerken van het beeldmateriaal
- de opmaak
- het aanmaken van de PDF
- het certifiëren en verwerken van de PDF
- het printen van het bestand.
Kwaliteitszekerheid
Dit betekent dat je vóór je print zeker bent van het behalen van de gewenste kwaliteit. Je wil eigenlijk zo weinig mogelijk proefprintjes maken. In de praktijk gebeurt dit echter heel vaak. Operatoren maken een testprint, zien dat er nog een technische correctie moet uitgevoerd worden, maken opnieuw een testprint, voeren een kleurcorrectie uit, … Dit proces kan meerdere malen herhaald worden en haalt de rendabiliteit naar beneden. Je kan dit grotendeels vermijden door proactief een aantal controles in te voeren en door de flow te uniformiseren.
Graag vestig ik de aandacht op het feit dat kwaliteitszekerheid niet slaat op de content en lay-out. Dat is een creatief proces en dan maak je zoveel testprints als nodig blijkt.
Uit de praktijk
Een klant belt me met de volgende vraag: “Is het normaal dat wij steeds 5 tot 10 printjes moeten maken voor wij aan onze oplage kunnen beginnen?” Het antwoord hierop is “neen”. In principe heb je slechts één afdruk nodig, gewoon om zeker te zijn dat je het juiste document hebt genomen. De kwaliteit van deze print zal, mits het volgen van de hierboven beschreven procedures, voorspelbaar en herhaalbaar zijn. Het optimaliseren van dit onderdeel van het proces vergde een halve dag werk.